Thursday, April 28, 2011

Apakah yang rahsia itu?

Rahsia itu kerana Al Qur'an tiada mahu dikaji isi maksudnya. Dipelajari sebegitu sahaja tanpa ada usaha (ijtihaad) untuk mentelaah maksudnya dengan sebenar-benar maksud. Kita sedia tahu ianya dimulakan dengan satu pengucapan Agung. Bismillahir Rahmanir Rahim.

Pengucapan Agung itu sebenarnya adalah Do'a yang paling besar. Kita ucapkan ia di setiap gerak kerja yang nak kita lakukan. Atas nama Allah. Ar Rahman. Ar Rahiim.

Allah. Kalimat terbesar dan paling besar. Maksudnya apa? Semuanya di dalamNya. Dialah semuanya. Itulah nama Tuhan Yang Maha Tunggal. 1 itu Allah. Allah itu 1. Segalanya adalah BagiNya. Allah adalah Segalagalanya. Tiada Tuhan Melainkan Allah. Kalimah Tertinggi.

Ar Rahman. Allah itu adalah Tuhan Yang Paling Kasih. Ar Rahiim. Allah itu adalah Tuhan Yang Paling Sayang. Ar Rahman bila disebut mestilah digandingkan dengan Ar Rahiim. Supaya maksudnya sedia difahami. Kasih Sayang. 

Allah itu maksudnya Cinta. Cinta itu adalah Allah. Ar Rahman dan Ar Rahiim bila bergandingan maksudnya Kasih Sayang.

Jadi Bismillahir Rahmanir Rahim jika diterjemahkan secara bahasanya ke dalam Bahasa Melayu jadilah begini maksudnya.

Atas Nama Cinta dan Kasih Sayang.

Kita selalu menyatakan bahawa Cinta ada di mana-mana. Kasih Sayang ada di udara dan air. Itulah Allah. Kita tahu apa itu Cinta dan Kasih Sayang. Kini rahsia kubuka untuk kalian. Cinta dan Kasih Sayang itulah Tuhanmu, yakni Allah. Ar Rahman dan Ar Rahiim. 

No comments:

Post a Comment