Sunday, September 28, 2014

Anak Sang Pengembara Yang Terus Mengembara

Demikianlah bapaku yang sudah pergi jauh mengembara ke Alam Yang Setiap seseorang yang akan pergi jua. Dia lahir pada tahun 1936 dan 36 tahun dia berdomisal di negara seberang, Indonesia. Dia nak kelahiran sana.

Selepas tahun 1973 maka bapaku  berhijrah ke Tanah Melayu dan berdomisal di negeri Perak. kerana itu menjadikan aku sebagai anak kelahiran Medan, Sumatra dan aku tiada pernah tahu bagaimana tempat itu yang mana aku dilahirkan. Aku cuma mengenali Taiping dan kemudiannya Ipoh dan setrusnya seluruh bumi Malaysia.

Ya, aku jua sukakan kembara. Menjadikan aku sang Pengembara yang suka merentasi pelbagai latar manusiawi. Tidak kira samada ianya bersendikan geo yang sama atau sebaliknya. 42 tahun merentasi hidup ini sengaja untuk mengesahkan bahawa aku adalah seorang Penulis. Sehingga aku sudah tiada mengerti apa-apa lagi selain menulis dan terus menulis.

Terkadang aku membikin bahasa yang puitis. Aku cuba menitipkan kalimat-kalaimat moden namun berbunga bhasanya. Ianya tidak ternampak terlalu klasik akan tetapi ianya klasik dalam kemodenan hidup ini.

Eh! Lupa pula kau ini. Aku bukannya menulis di Status Facebook lagi. Aku kini menulis di medan blogosfera. Tak boleh sangat pendek lagi. Sekurang-kurangnya mesti ada 7 perenggan. Sebagaimanan seorang penulis media yang lain. Aku mesti menghasilkan sekurang-kurang satu assignment dalam sehari.

Ada dua perenggan lagi termasuk perenggan ini untuk aku tamatkan penulisan di pagi Ahad ini sedangkan aku sudah tipis ide. Tak boleh pula aku menulis sampahan nanti diriku jua akan turut menjadi sampah. Selalunya bila menulis dan ide kita kurang maknanya kita sudah kurang membaca.

Akhirnya, aku mesti pula membaca dan membaca lagi. Benar sekali, ada banyak tugasan pembacan yang mesti saya bikin. Juga ada beberapa pengumpulan penulisan yang mesti aku buat. Hari ini celoteh aku adalah celotehku.

No comments:

Post a Comment