Sunday, September 28, 2014

Cerdek : Anwar dan Mahathir Dalam Sketsa Melayu Mudah Lupa

Cerdek (Cerpen Pendek)
Tajuk: Anwar dan Mahathir

Plot 1
Kisah ini tiada mengena dengan yang masih hidup. Suatu dialog di tepian Sungai Gombak.

Mahathir: Melayu mudah lupa
Anwar: Maka kerana itu kita perlu melakukan suatu reformasi
Mahathir: Reformasi? Maksud kamu, demonstrasi?
Anwar: Ya, betul. FRU. Tear Gas. Polis pukul rakyat.
Mahathir: Tidakkah ianya kejam!
Anwar: Justeru, apa pilihan yang kita ada lagi?
Mahathir: Takkan tak ada jalan lain lagi?
Anwar: Samada aku mati atau Reformasi. Kita ada dua pilihan sahaja.

Mahathir berfikir jauh. Jauh ke tengah-tengah sebuah Pulau Pandan. Di sana dia akan bertemu dengan Gunung Daik yang sudah bercabang tiga. Kerana Pandan itu telah menutupi satu lagi cabang Gunung Daik itu.

Plot 2
Jawapan untuk pembaca bila melihat nama watak di dalam kisah ini ada persamaan dengan yang masih hidup ianya hanyalah satu kebetulan sahaja. Dialog kini pula dalam LRT yang sedang melintasi Sungai Kelang.

Anwar: Kau tangkap aku, kau pukul aku dan kau masukkan ke dalam penjara
Mahathir: Apa salah kau sehinga aku kena masukkan kau ke dalam penjara?
Anwar: Tuduh rasuah....
Mahathir: Duit apa yang kau sebat?
Anwar: Aku bukan sebat duit. Aku cuma menyalahgunakan kuasa sahaja.
Mahathir: Ya, kau memang bijak. Aku akan aturkan polis itu bertemu kamu. Dan kau perintahkan dia untuk tangkap orang-orang itu. Kau pasti tahu siapa yang akan kau tangkap.
Anwar: Aku akan pengaruhi mereka supaya berada di pihak aku nanti. Pasti mereka akan setuju kerana mereka telah melihat aku sedang dizalimi.
Mahathir: Dan ada satu perkara lagi. Bilakah masanya untuk aku pecat kau?
Anwar: Kodnya ialah Melayu Mudah Lupa.
Mahathir: Kau memang bijak. Nah ini ada pil penahan sakit sekiranya kau ditumbuk nanti.
Anwar: Tuan Doktor lagi bijak.

Plot 3
LRT itu berhenti di Stesyen yang sungguh misteri. Suasananya gelap kerana stesyen itu berada di bawah tanah. Namun yang menjadikan ianya sesuatu yang pelik ialah nama Stesyen itu ialah Putrajaya.

Mahathir: Ayuh kita petik bunga Kemboja.
Anwar: Aku lebih menyukai Ros Cina.
Mahathir : Kau boleh memetiknya di taman sana.
Anwar: Aku tahu... Di Sungai Buloh bukan. Sel ini aku yang membinanya. Jadi aku telah persiapkan ianya sebaiknya buat diriku untuk merasai nikmat penjara.
Mahathir: Kau mesti merasainya dengan betul-betul rasa sebuah penjara. Penjara bermakna kau tak boleh lagi berbuat apa yang kau benar-benar suka.
Anwar: Aku suka berOrator. Jika di penjara tak guna segala macam nikmat yang ada jika aku tak boleh berorat.
Mahathir: Tak apa. Kau berehatlah dulu. Ingat pesanan ini. Melayu mudah lupa.

Buah cempedak memang sangat tidak di sangka-sangka kerana ianya telah menjadi nangka. Mahathir telah diugut dengan dahsyat oleh Mr.Moramora. Mr. Moramora menunjukkan kekuatan bala tenteranya. Memang Mahathir sangat bimbang dan resah. Di pejabatnya penuh dengan pelbagai wayar-wayar yang pelik. Di bawah tanah Putrajaya telah ditanamkan dengan Kabel-kabel Fibre Optik yang mana kawalannya secara Remote oleh Mr. Moramora.

Mahathir mesti menarik rambut dari tepung dengan Cermat. Pembunuh upahan tidak menjangka mereka sebenarnya lewat 25 minit. Inilah idea yang tercetus dengan tiba-tiba. Lewat 25 minit. Maka kelewatan ini telah menjadi suatu Kata Kunci.

No comments:

Post a Comment