Wednesday, December 30, 2009

13 hari tanpa kemaskinian! Kisah-kisah dalam Al Baqarah.

Bukanlah ku ingin terlalu sibuk. Dan bukan jua aku ni kesibukan sangat. Cuma tak berkesempatan. Ya lah. Segalanya mudah untuk kulakukan jika di dalam kamar kantorku.


Hari ini Rabu yang cergas. Ingin kucergaskan diri yang sedikit kemalas-malasan ini. Ingin kucari musabbab yang akan cergaskan diriku. Akhirnya aku memilih untuk mendengar Al Baqarah. Sebenarnya sejak dari dalam mobil ketika kupandui ia sememangnya telah terpasang niat untuk kudengarkan Al Baqarah sewaktu bekerja di kantor nanti.


Ya, seronok juga kisah-kisah yang diteladankan di dalam Al Baqarah itu. Di manakah harus kumulakan penceritaan ini. Eh! Bukankah kisah enggannya iblis sujud kepada Adam itu cukup menarik. Benar sekali.... antara yang menarik.


Dialah si iblis jahannam. Suka mengganggu dan mengusik kita. Sebenarnya iblis cuba mencari seberapa banyak ummat manusia untuk dia sesatkan. Agar dia dapat jadikan temannya bersama di alam neraka kelak. Jadi apakah persediaan kita. Kita sebenarnya setiap saat berhadapan dengan peperangan hebat. Antara nafsu dan suruhan Tuhan. Nafsu sering menggoda untuk kita memilih kekalahan. Iblis pula membojok dengan bisiskannya goda. Godaan yang disertai syahwat yang dahsyat.


Siapa pemukau yang memakau. Jiwa terpaku beku. Nafsu pasrah mengalah. Oh! Tidak! Bekalan Iman mesti ada. Manisnya bak manisan. Iman mesti bertahan. Kuatkan jasmani serata badan. Kita pasti cipta kemenangan. Di dalam suatu pertarungan.

No comments:

Post a Comment